Van ‘nee-schudders’ naar ‘ja-klikkers’
110
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-110,bridge-core-2.2.9,,qode_grid_1300,qode-overridden-elementors-fonts,qode-theme-ver-21.6,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive,elementor-default,elementor-kit-280,elementor-page elementor-page-110

Van ‘nee-schudders’ naar ‘ja-klikkers’

Vraag

Op welke wijze worden websitebezoekers succesvol verleid tot een actie en hoe kan dit bijdragen aan de conversieratio?

Opdrachtgever

HelloBo (geïntegreerd in NoBears)

Jaar

2017

probleem

HelloBo kwam met de vraag welke elementen op een landingspagina essentieel zijn om een bezoeker te verleiden om met een verzoek in te stemmen. Landingspagina’s werden nu nog ingericht op basis van ervaring en gevoel. 

onderzoek

Om een goed converterende landingspagina in te richten is het noodzakelijk om meer inzicht te verkrijgen in het beïnvloeden van bezoekers aan de hand van beïnvloedingsprincipes. Beïnvloedingsprincipes zijn hierbij psychologische principes welke de neiging beïnvloeden om met een verzoek toe te stemmen.

De literatuur en experimenten op de website laten zien dat wanneer een landingspagina technisch goed werkzaam is, voor iedereen toegankelijk is en vriendelijk is in gebruik, conversie verhoogd kan worden door ‘persuasion’ (verleiding). Persuasion is de laatst te behalen stap in de Optimalisatie Piramide van Eisenberg. Tevens de fase die de grootste impact op gedragsverandering kan hebben. De beïnvloedingsprincipes die bij persuasion aan bod komen, helpen de landingspagina effectief in te richten, waardoor de conversieratio kan stijgen. 

Optimaliseren begint hier!

De aanbevelingen zijn gevisualiseerd in een model. Aan de hand van dit model kunnen beinvloedingsprincipes ingezet worden tijdens het optimaliseren van de website, waarbij rekening gehouden dient te worden met typografie, kleurgebruik, vorm en fotografie. Er is niet één juiste manier, maar het optimaliseren is een continu proces om te kijken welke verandering het meest effectief is.

Sociale bewijskracht

DE KRACHT VAN DE MASSA - gebruik reviews van de doelgroep - Oordeel uitgedrukt in cijfer - Laat fanbase zien - Gebruik badges om populaire producten te tonen

Wederkerigheid

WIE GEEFT DIE KRIJGT - Geef iets kosteloos weg - Eerst 'grote' vraag, dan 'kleine' vraag

Sympathie

LEUKE MENSEN HEBBEN DE HALVE WERELD - Afbeeldingen van mensen die soortgelijk zijn aan bezoekers - Spreek de taal van de bezoekers - Gezicht achter de organisatie laten zien

Autoriteit

NAAM & FAAM - Gebruik een autoritair figuur - Citeer & verwijs naar deskundigen - Vermeld testresultaten en vakprijzen

Commitment & Consistentie

WIE A ZEGT MOET B ZEGGEN - Zorg voor een kleine commitment - Breek de vraag op in kleine stappen - Zorg voor kleine contactmomenten

Schaarste

NU OF NOOIT - Maak aanbiedingen beperkt - Inzetten van limited edition

Design

KOPEN MET DE OGEN - Typografie - Vorm - Kleur - Fotografie

Resultaten

Het verwerken van deze aanbevelingen op de landingspagina heeft verschillende resultaten opgeleverd voor TransHair, een klant van HelloBo waar ik een A/B test voor heb uitgevoerd.

+ 1 %
meer conversie

Een conversie op de landingspagina stond in het teken van een gratis adviesgesprek aanvraag.

- 1 %
Minder 'bouncers'

Een bounce is een sessie waarbij een online bezoeker één pagina heeft bekeken en vervolgens de website verlaat zonder een ander verzoek uit te voeren.

+ 1 %
langer gemiddelde sessieduur

Dit vertelt hoe lang de online bezoeker gemiddeld op de landingspagina aanwezig is.